Ile kosztuje wedding planner? 

4 min czytania

Organizowanie bajecznej ceremonii ślubnej i wesela, mimo że początkowo wydaje się być wspaniałą przygodą, jest w rzeczywistości niezwykle stresujące, wymaga koordynacji pracy z wieloma firmami i dbałości o każdy, nawet najdrobniejszy detal. Ale co by było, gdyby parę młodą w tych skomplikowanych przygotowaniach odciążył doświadczony specjalista, po to, aby mogli oni rozkoszować się magicznymi chwilami tuż przed ślubem? Takim specjalistą jest konsultant ślubny, bez którego wiele par narzeczonych nie mogłoby sobie wyobrazić planowania wesela. Jak może Wam pomóc i ile kosztuje wedding planner? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź!

Wedding planner – kto to taki?

Wedding planner to specjalista, który ma na celu częściową lub pełną koordynację ceremonii ślubnej i recepcji. Świadczy również porady ślubne, które pomagają przyszłym nowożeńcom realizować swoje aspiracje związane z tym wyjątkowym dniem. Może podpowiedzieć chociażby jaka wódka na wesele będzie najlepszym wyborem.

Głównym obowiązkiem konsultanta weselnego jest zapewnienie, że wszystkie szczegóły są dopracowane na różnych etapach przygotowań i że wszystkie wybrane usługi są skoordynowane i działają bezbłędnie. Warto też dodać, że niektórzy doradcy zajmują się również planowaniem zaręczyn, jeśli przyszły narzeczony skontaktuje się z nimi odpowiednio wcześnie.

Specyficzne obowiązki konsultanta ślubnego zależą przede wszystkim od wymagań pary młodej:

  • może on sporadycznie pomóc (np. podczas konsultacji ślubnych),
  • może zająć się kompleksową organizacją ślubu i wesela (planować wszystkie przygotowania przez kilka miesięcy przed wydarzeniem),
  • może również zarządzać koordynacją ceremonii i recepcji (nadzorować pracę dostawców usług w tym ważnym dniu i pilnować, aby wszystko przebiegało bez zakłóceń).

Mimo że sama profesja może wydawać się lekko enigmatyczna, faktycznie wymaga wielu umiejętności zarządczych i wiąże się z ciężką, długotrwałą pracą.

Dobry wedding planner, czyli jaki?

Na rynku weselnym działa wiele osób oferujących swoje usługi jako konsultanci ślubni. Przed podjęciem decyzji o współpracy, warto poznać swojego potencjalnego wedding plannera, by upewnić się, że wasza wizja tego szczególnego dnia jest zbieżna. Pamiętaj, że będzie to osoba, która będzie Ci towarzyszyć w przygotowaniach do wielkiego dnia przez wiele miesięcy, dlatego musi być między wami dobra komunikacja.

Jakie właściwości powinien mieć doskonały konsultant ślubny? Oto kilka z nich:

  • umiejętność aktywnego słuchania, by móc precyzyjnie odpowiadać na pytania zadawane przez parę młodą;
  • empatia i tolerancja, zważywszy, że ślub to wydarzenie nacechowane wielkim stresem, a emocje mogą prowadzić do nieprzewidzianych sytuacji;
  • odporność na stres – mimo zaplanowania ślubu i wesela w najmniejszym szczególe, zawsze może zdarzyć się coś nieoczekiwanego. Wedding planner powinien zachować zimną krew, zwłaszcza w sytuacjach stresowych;
  • zdolność do planowania i antycypacji, w tym także sytuacji nieprzewidzianych (np. wesele podczas pandemii);
  • szybkość reakcji, jeżeli coś pójdzie niezgodnie z planem;
  • kreatywność, która pozwoli na zorganizowanie zarówno wielkiego, okazałego przyjęcia, jak i kameralnego, intymnego wesela. To od niego zależy pomysł i ciekawe propozycje, które przedstawi narzeczonym;
  • umiejętność zarządzania budżetem i czasem, co pozwoli na efektywne organizowanie listy zadań, opracowywanie planu ceremonii i przyjęcia, a także planowanie wydatków tak, by spełnić jak najwięcej marzeń pary młodej i jednocześnie zmieścić się w ich budżecie;
  • dostępność – sezon ślubny przypada głównie na miesiące wiosenno-letnie, ale śluby odbywają się również w innych porach roku, co oznacza, że dobry wedding planner musi w pierwszej kolejności uwzględniać potrzeby par młodych, a potem swoje własne. Zwróć uwagę, że większość ślubów odbywa się w święta i weekendy, co oznacza, że wolne piątkowe wieczory i leniwe sobotnie poranki mogą być tylko marzeniem.
  • posiadanie prawa jazdy i własnego lub służbowego auta jest niezbędne do sprawnej organizacji. Bez tych atrybutów ciężko będzie efektywnie przemieszczać się między salami weselnymi, spotkaniami z podwykonawcami czy szybko dojechać w miejsce wskazane przez parę młodą, by rozwiązać nieprzewidziane problemy.

Jeżeli pragniesz zostać konsultantem ślubnym i posiadasz wszystkie powyżej wymienione cechy oraz umiejętności, to warto skorzystać z oferty warsztatów i szkoleń. Zazwyczaj prawdziwi profesjonaliści, oprócz organizacji ślubów, oferują również szkolenia dla nowych osób, które chcą dołączyć do branży ślubnej.

Konsultant ślubny – ile kosztuje?

Korzystanie z usług wedding plannerów powinno być uwzględnione w budżecie weselnym, jako że koszty takiej specjalistycznej pomocy nie są małe, podobnie jak wszystkie inne usługi w sektorze ślubnym. Ilość czynności wykonywanych przez konsultanta zależy od wymagań narzeczonych i zakresu zadań, do których ma się zastosować konsultant, przy czym możliwości są niezwykle różnorodne. Ile kosztuje wedding planner? Ceny zazwyczaj zaczynają się od 500 zł za jednorazową konsultację, a mogą dojść nawet do 16 tys. zł za całkowitą organizację ceremonii i przyjęcia. Czym jest podyktowana taka cena? Na pewno renomą i rozpoznawalnością danego konsultanta, jego doświadczeniem zawodowym, miejscem, a także zakresem usług (porady, kilkumiesięczne przygotowania, czy tylko koordynacja dnia ślubu).

Płatność może nastąpić na kilka sposobów:

  • Ustalenie stałej kwoty opartej na ilości i stopniu skomplikowania zadań, które ma wykonać konsultant. W takich sytuacjach ceny wynoszą około 2500 zł za koordynację dnia ślubu, od 3000 do 6000 zł za częściową pomoc w przygotowaniach i od 10 000 do 16 000 zł za całkowite przygotowanie ceremonii i przyjęcia. Co istotne, jeśli konsultantowi uda się wynegocjować zniżki u dostawców, to te korzyści przekazywane są parze młodej.
  • Innym rozwiązaniem jest pobranie prowizji od całkowitej kwoty budżetu. Zazwyczaj jest to 10% (rzadziej 15%). Jeśli narzeczeni planują wesele za 90 000 zł, to 10 % prowizji dla wedding plannera wyniesie 9 000 zł. W takiej sytuacji całość kosztować będzie 99 000 zł.
  • Najmniej popularnym sposobem na kalkulację kosztów jest sumowanie wszystkich zniżek, które konsultantowi udało się uzyskać podczas negocjacji z dostawcami.

Dlatego zarobki konsultanta ślubnego mogą wynosić od 4 000 zł do nawet 11 000 zł w sezonie ślubnym. Jednak biorąc pod uwagę ilość pracy, niezbędne doświadczenie i stres, jakie wiążą się z tym zawodem, zarówno stawki prezentowane parom, jak i wynagrodzenie dla samego specjalisty są całkowicie uzasadnione. Przecież praca wedding plannera nie należy do łatwych.

Czytaj też: Jakie piwo na wesele.

Czy warto zatrudnić wedding plannera?

Wielu z nas stawia sobie pytanie, czy warto zaangażować koordynatora wesela czy lepiej zająć się organizacją ślubu samodzielnie lub z pomocą bliskich. Skorzystajmy zatem z doświadczeń tych, którzy już przeszli przez to.

Zdecydowana większość par, które powierzyły organizację ślubu profesjonalistom, zgodnie twierdzi, że koordynator wesela znacznie odciążył je od obowiązków związanych z przygotowaniami do ceremonii i przyjęcia. Dzięki temu mogli cieszyć się wyjątkowymi, bezstresowymi momentami ze swoją drugą połówką. Te osoby, które zdecydowały się na samodzielną organizację, teraz przyznają, że skorzystałyby z pomocy specjalisty, przynajmniej w dniu uroczystości.

Więc jakie są rzeczywiste korzyści z zatrudnienia doświadczonego koordynatora wesela?

  • Znaczne zmniejszenie stresu i napięcia na każdym etapie przygotowań,
  • Nieograniczone wsparcie w zakresie organizacji ślubu i wesela,
  • Pomoc w doprecyzowaniu wielu istotnych szczegółów, takich jak na przykład optymalny czas na przygotowania,
  • Kompleksowe planowanie ślubu i wesela według oczekiwań pary młodej,
  • Możliwość współpracy z zaufanymi i profesjonalnymi dostawcami usług,
  • Stała kontrola nad budżetem ślubnym,
  • Detalicznie zaplanowane przyjęcie pełne kreatywnych rozwiązań,
  • Gwarancja bezproblemowej ceremonii i udanego przyjęcia weselnego.

Obecnie rynek ślubny oferuje wiele osób specjalizujących się w profesjonalnej organizacji ślubów i wesel. W celu dokonania właściwego wyboru, warto zapoznać się z opiniami i komentarzami publikowanymi w sieci, a także zrealizowanymi projektami każdego z potencjalnych koordynatorów.

Butelkowa zieleń i złoto – inspiracje na wesele

Czy cenisz sobie odcień butelkowej zieleni i marzysz, aby dominował on podczas Twojego wesela? Zastanawiasz się, jakie dekoracje wybrać i czy zielone obrusy będą...
Biegacz
2 min czytania

Dekoracja kościoła na ślub samemu

Dekoracje weselne kościoła czy miejsca, gdzie odbędzie się przyjęcie, są zazwyczaj wykonywane przez firmę lub osobę odpowiedzialną za wystrój wnętrz. Jednak nie zawsze wizja...
Biegacz
2 min czytania

Do jakiej parafii należę? 

Zamierzasz zostać rodzicem chrzestnym lub przygotowujesz się do ślubu, ale od dłuższego czasu nie mieszkasz w rodzinnym domu. Z pewnością zadajesz sobie pytanie “do...
Biegacz
2 min czytania